an image
Secretaris:
H. van der wielen

Welkom

Van harte welkom op de site van het Gereformeerd Drachtster Mannenkoor. U vind hier onder andere informatie over ons koor, de concerten en dirigent.

Vanaf de oprichting in 1964 wil het Gereformeerd Drachtster Mannenkoor  de boodschap van "Heil en Verlossing" zingend verkondigen. Naast dit zingen tot Lof en Eer van onze Hemelse Vader, is voor de leden van het koor de onderlinge band erg belangrijk, dit geldt in tijden van voorspoed maar ook zeker in tijden van tegenslag, waardoor ook juist onze Schepper niet allen zingend maar ook op de liefdevolle wijze in de onderlinge band gediend wordt.

Over het Gereformeerd Drachtster Mannenkoor

Het Gereformeerd Drachtster Mannnenkoor is op 23 januari 1964 opgericht. Tegenwoordig telt het koor ca. 70 leden, die afkomstig zijn uit meerdere Gereformeerde kerken.

Er komen naast de leden uit Drachten ook leden uit de wijde omtrek, zoals bijvoorbeeld: Ureterp, Drogeham, Buitenpost, Dokkum, Leeuwarden, Franeker, Meppel, Staphorst, Heerenveen, Grootegast en Zuidhorn. Het repertoire bestaat uit geestelijke muziek zoals psalmen, gezangen en opwekkingsliederen, maar ook uit negro spirituals, volksliederen, Middeleeuwse koormuziek, gedeelten uit oratoria, operettes, opera's en musicals. A capella-nummers liggen het koor goed.

Sinds de oprichting heeft het koor meerdere Lp's en 5 Cd's opgenomen. De laatste dateert van 2014, een Cd ter gelegenheid van het 50 jarig bestaanvan het koor en draagt de titel "Adem".  Opnamen werden gemaakt door de EO voor het bekende televisieprogramma " Nederland Zingt " in de Martinikerk te Bolsward en in de Nederlands Hervormde Kerk van Hattem en laatstelijk in november 2009 in de Martinikerk in Franeker. Daarnaast heeft het koor een aantal keren meegewerkt aan opnames voor het EO-radioprogramma "Laat ons de rustdag wijden".

Het koor concerteert een aantal keren per jaar, waarbij het accent ligt op het voorjaarsconcert en de kerstconcerten. Kijk in onze agenda wanneer en waar het volgende concert wordt gehouden. Het koor heeft vier keer een reis naar het buitenland ondernomen. In oktober 1995 naar Groot-Brittanië (Sevenoaks in Kent en Llangollen in Wales); in mei 1999 naar Tjechië (Praag en Usti nad Labem);  in september 2007 naar België, waar we een concert hebben gegeven in Gent. In het jubileumjaar 2014 heeft het koor een reis gemaakt naar Duitsland en heeft het in Wittenberg, Leipzig en Berlijn gezongen.

Mocht u geïnteresseerd zijn en ook mee willen doen, dan nodigen wij u  van harte uit om een keer de sfeer te komen proeven en met ons mee te zingen. Elke maandagavond wordt er tussen 20.00 uur en 22.00 uur gerepeteerd in "De Fontein", het kerkgebouw van de Gereformeerde Kerk te Drachten-Nijega aan de Kolken. U bent van harte welkom!